LAS VEGAS, Nev. – De Japanse sportwagens en sportcompacts die in de jaren negentig op de weg kwamen, zijn modellen waar we vaak met een nostalgische sprankeling in onze ogen op terugkijken, maar die de nostalgische trip daar houden. Zelfs als we het in het heden niet volledig waarderen, leven we in een andere gouden eeuw van Japanse sportwagens. Ofwel in de uitverkoop of binnenkort beschikbaar, we hebben de Acura NSX Type S, Nissan GT-R, Toyota GR Supra, Toyota GR86/Subaru BRZ, Subaru WRX, Mazda MX-5 Miata, Honda Civic Si en Type R, Acura Integra en Toyota GR Corolla.
En nu kun je de nieuwe 2023 Nissan Z aan de lijst toevoegen. Veel te lang liet Nissan de 370Z wentelen zonder een update. Pas in 2017 – of negen jaar nadat de 370Z debuteerde – begon Nissan simpelweg te formuleren wat de volgende Z zou zijn. En nu, in 2022, mogen we eindelijk achter het stuur van een nieuwe Z-auto glijden.
Las Vegas is de bestemming, en zelfs in dit met supercars gevulde gebied, de nieuwe Z – beginnend bij (tromgeroffel aub) $ 41,015 – claimt meer aandacht dan wat dan ook. Het exterieurdesign van de Z is een van de belangrijkste overwinningen van deze auto en het stelt ongelooflijk hoge verwachtingen van hoe de tweedeurs sportcoupé zal rijden. Net zoals de GR Supra je meteen grijpt met zijn onmogelijke rondingen, trekt de nieuwe Z je meteen naar binnen met zijn klassieke Z-vorm. Er is een evenredige gelijkenis met de uitgaande 370Z, maar absoluut niemand zal de nieuwe Z voor de oude verwarren. Van de retro LED-achterlichten tot de vierkante grille en het 240Z-silhouet, de nieuwe Z ziet er goed uit. En hoewel we oprecht hopen dat Nissan geen 14 modeljaren nodig heeft om het opnieuw te updaten, zal dit ontwerp nog lang in de gunst blijven.
Verscholen onder het plaatwerk van de 2023 Z is een groot vraagteken. Controversieel, het chassis is overgedragen van de oude 370Z. Nissan zat echter niet alleen op zijn handen bij het ontwikkelen van het fundament en de structuur van de nieuwe Z, en we kregen een eerste blik op alles wat nieuw is onder de glanzende carrosserie. Toegevoegde onderdelen en materiaalverbeteringen in de structuur betekenen dat deze een 10,8% grotere torsiestijfheid en 23,9% meer carrosseriestijfheid heeft dan de 370Z. De voorwielophanging met dubbele draagarmen is getrakteerd op een grotere positieve zwenkhoek (Nissan zegt dat dit de rechtuitstabiliteit en het stuurgevoel verbetert), en de achterwielophanging werd ook aangepast. Nieuwe passieve monotube dempers vervangen de oude twin tube dempers, wat in theorie een soepeler rijgedrag mogelijk maakt met behoud van de handling. Bovendien zorgen bredere voorwielen en banden voor meer grip – Nissan claimt 13% betere prestaties op een skidpad.
Deze veranderingen aan de onderbouw van de 370Z zijn inderdaad merkbaar, maar er is nog iets anders dat uw aandacht eerst zal trekken: de nieuwe 3,0-liter twin-turbo V6-motor. De output ziet er geweldig uit op een specificatieblad, aangezien de melodisch genoemde VR30DDTT-motoren 400 pk en 350 pond-voet koppel leveren. Hoewel ze ook te vinden waren in de Infiniti Q50 en Q60 Red Sports, besloten de ingenieurs van de Z dat de motor iets meer “Z” nodig had om geschikt te zijn voor een gefocuste tweedeurs sportcoupé. Het meest impactvol is een nieuwe boost-recirculatieklep die ervoor zorgt dat de turbine op de spoel blijft, zelfs wanneer u het gas even loslaat, waardoor het gevoel van turbo-vertraging wordt verminderd. Bovendien stelt een nieuwe turbosnelheidssensor Nissan in staat om de snelheid waarmee de turbine kan draaien nauwkeuriger te meten en te regelen, waardoor ingenieurs de grenzen nog verder kunnen verleggen. Nissan heeft zelfs een zoete turbosnelheidsmeter toegevoegd als een van de drie analoge meters op de bovenkant van het dashboard.
Zoals te verwachten is, resulteren de grote toename van vermogen en koppel in een auto die aanzienlijk sneller aanvoelt dan de uitgaande 370Z. Nissan stond ons toe om zoveel mogelijk acceleraties van verschillende 2023 Z’s versus de 370Z op de baan af te zetten, en hoewel Nissan geen officiële tijd van 0-60 mph biedt, geloven we dat de nieuwe auto minstens 15% sneller is. Een nieuwe standaard voor de launch control-modus op automatische auto’s helpt zeker de oorzaak.
De motorrespons is ook merkbaar verbeterd ten opzichte van de Infiniti Red Sport-modellen. De piekboost begint vroeg bij 1.600 tpm, maar neemt daarna niet snel af, aangezien Nissan het maximale koppel tot 5.200 tpm kan handhaven. Dit resulteert in een gespierde en sterke vermogensband van onder naar boven – het piekvermogen wordt gemaakt bij 6.400 tpm en de rode lijn is 7.000 tpm.
In tegenstelling tot de 370Z die toeren nodig heeft, zal de achterkant van de nieuwe Z met weinig moeite ronddraaien onder dat enorme koppel. Je hoeft niet al te hard je best te doen om een gezonde bandenkras te krijgen tijdens de tweede tot derde shift, en die turbo’s helpen de auto koppel en krachtig te blijven, zelfs bij hoge circuitsnelheden. Nu we het er toch over hebben, Nissan liet ons los op de Las Vegas Motor Speedway om de limieten van de nieuwe Z te testen op een circuit in zowel de handgeschakelde zesversnellingsbak als de nieuwe negentrapsautomaat.
Je hoeft de leiding hier niet te begraven – de handleiding is de juiste keuze. Je zou denken dat dit voor ons een voor de hand liggende conclusie is, maar Nissan/Infiniti-handleidingen zijn zelden lovenswaardig geweest. De shifter van de 370Z kan het best worden omschreven als ongeraffineerd en notchy tot op het punt van een last te zijn, maar gelukkig is dat niet langer het geval. Nissan heeft enkele wijzigingen aangebracht in het schakelmechanisme en heeft ook nieuwe conische synchro’s toegevoegd voor de eerste en tweede versnelling om het schakelgevoel te verbeteren. We zouden zelfs zo ver gaan om te zeggen dat de nieuwe Z een soepel schakelende auto is.
Op de baan is het gemakkelijk wisselen tussen tandwielen, omdat we meteen aan de handmatige transmissie gewend waren. Tik op de rev match-knop en Nissans “SynchroRev Match”-systeem geeft je gas bij het terugschakelen. Tik nog een keer en je kunt het uitschakelen voor je eigen hiel-teenwerk.
Eerlijk gezegd vonden we de manier waarop de 370Z handelde ondanks zijn hoge leeftijd nog steeds goed, en de nieuwe Z is een waardige opvolger. Het is niet verrassend dat het beter is. Het lichaam leunt een beetje, maar met veel voorspelbaarheid en controle. Bewegingen worden strak genoeg gehouden om te voorkomen dat snelle bochtovergangen het chassis verstoren. Door al het extra koppel moet je nog soepeler en voorzichtiger gas geven en uit de bochten accelereren (hij stapt graag zijwaarts), maar het wordt enorm gewaardeerd als je meteen van een rechte weg af knalt. De gevoeligheid van het gaspedaal zou meer granulariteit kunnen hebben, omdat het moeilijk te moduleren kan zijn wanneer u geleidelijk meer en meer koppel probeert in te voeren na het knippen van een apex. Verleg de grenzen van grip door een lange bocht, en de Z beloont met een uitgebalanceerd chassis, niet capitulerend voor onderstuur, maar ook niet met gevaarlijk overstuur. Het hebben van nog meer banden dan nu zou het waarschijnlijk beter maken op een circuit, maar het zou ten koste kunnen gaan van de speelsheid op straat.
Onze eerste indruk van de negentraps automaat was niet helemaal prettig op de baan. De transmissie komt uit dezelfde familie als de negentrapsautomaat van de Frontier en Titan, dus hij deelt veel van die lef. Nissan heeft het echter aangepast voor gebruik in een sportwagen, met een gewichtbesparende magnesiumbehuizing, een nieuwe centrifugale slingerabsorber en een geheel nieuwe afstemming. Je kunt hem besturen via schakelflippers die rechtstreeks uit de GT-R zijn geript, wat een goede zaak is. Wanneer hij aan zijn lot wordt overgelaten in de “Sport”-modus op het circuit, is hij slim genoeg om de versnellingen vast te houden en terug te schakelen bij het remmen. Het is echter niet de meest soepele automaat, en sommige onhandige verschuivingen slagen erin de auto in het midden van de bocht te verstoren en je stroom te onderbreken. Je kunt hem het beste in de handmatige modus houden om volledige controle te krijgen over wanneer je elke dienst maakt.
Op de weg presteert deze automaat in handmatige modus solide. Het is niet zo snel of scherp als de ZF-achttraps van de Supra, maar je kunt echt een goede tijd hebben door op de peddels te tikken en snelle reacties te krijgen. En je zult moeten. De Sport-modus is niet zo getalenteerd buiten de baan als je niet constant het gaspedaal intrapt met snelheden die in de echte wereld erg extralegaal zouden zijn. Hij schakelt te vaak uit de gelukkige zone voordat u dat wilt – andere prestatiegerichte automaten kunnen dit beter vermijden. Zoals het er nu uitziet, heb je de handmatige modus nodig om het meeste uit de automatische Z te halen.
Het is nu dat we u kunnen vertellen dat vrijwel al onze indrukken van de nieuwe Z van het Performance-model zijn. Het is het krachtigere model van de twee beschikbare (vandaar de naam), omdat het basismodel simpelweg “Sport” wordt genoemd. Met de ‘Performance’ voegt Nissan grotere remmen toe, een mechanisch sperdifferentieel, 19-inch Rays-wielen met bredere banden, SynchroRev Match voor de handleiding en een achterspoiler die een hogere topsnelheid mogelijk maakt. Het voegt ook andere details toe, waaronder lederen/verwarmde/elektrische stoelen, het 9-inch touchscreen (upgrade ten opzichte van het 7-inch scherm) en een Bose-audiosysteem. Voor dat alles betaal je $ 10.000 meer dan de basis Sport, waardoor het Performance-model $ 51,015 is – de handleiding en de auto zijn dezelfde prijs – inclusief de bestemmingsvergoeding van $ 1.025. Voor die prijs wordt de GR Supra 3.0 een overweging.
Gelukkig kan het interieur van de Z zijn prijs nu verhogen. Het is zwaar vernieuwd, ook al zijn overdrachtsbits zoals de onhandige stoelbediening, deurgrepen en sommige ventilatieopeningen precies hetzelfde. Het digitale metercluster heeft een uitstekend uniek-tot-Z-display dat prioriteit geeft aan de toerenteller vooraan en in het midden, en het biedt een aantal meterdisplays die niet worden weergegeven in de drie analoge meters op het dashboard. Bovendien ondersteunt het nieuwe infotainmentsysteem Apple CarPlay en Android Auto van vitaal belang, ongeacht de grootte van het scherm.
Misschien wel de belangrijkste verandering van het interieur is de toevoeging van een telescopisch stuur. Nissan zegt dat het het hoogtebereik uitbreidt van mensen die comfortabel met de auto kunnen rijden, en beweert dat mensen tot 6-foot 3-inch nu comfortabel en natuurlijk in de cabine kunnen passen.
Met zijn basisprijs van slechts $ 41.015 heeft de Z het potentieel om veel peuken te vinden, en terecht. Dit is veel auto voor het geld. Bovendien kunnen we eindelijk zeggen dat de Nissan Z een sportwagen is zonder grote zwakheden of flagrante redenen om hem voor iets anders te laten liggen. Het heeft zelfs een breed scala aan rijhulpsystemen beschikbaar, ook op handmatig uitgeruste auto’s, dus je bent niet achterop in vergelijking met andere moderne auto’s als je het als dagelijkse bestuurder wilt gebruiken. Dat gezegd hebbende, de rit is nog steeds aan de stijve kant van de dingen – adaptieve dempers zouden een goede oplossing zijn – en de cabine is nog steeds verre van stil.
Ons advies: Kies de handleiding in Performance trim als je ermee kunt zwaaien. Hoewel de automaat veel bruikbaarder en leuker is dan voorheen, bieden andere auto’s veel boeiendere en vermakelijkere rijervaringen. En tot slot, doe jezelf een plezier en bestel de jouwe in Seiran Blue met het blauwe interieur. Dit is een auto die het verdient om een beetje opzichtig te zijn.
Gerelateerde video:
creditSource link