De Outback-aanduiding, geïntroduceerd in Amerika op offroad-verbeterde versies van de Subaru Legacy en Impreza voor het modeljaar 1995, bleek uiteindelijk zo populair op een enkel model – de Legacy stationwagon – dat Subaru het van gebruik op een ander voertuig heeft gedumpt. Amerikaanse autokopers kunnen een nieuwe Legacy Outback-sedan kopen helemaal tot 2007, en ze konden dat jaar ook een gewone Legacy-stationwagen krijgen. Daarna werd de Legacy-wagen alleen beschikbaar als Outback, waardoor de Legacy-naam voor eens en altijd werd verwijderd. Hier is een van die moeilijk te vinden 21e-eeuwse Legacy-wagens, gespot in een zelfbedieningswerf in Colorado.
Hoewel de Outbacks op de Amerikaanse markt vanaf 2000 al hun externe Legacy-badges verloren, werden ze nog steeds als Legacies beschouwd door Subaru en elke organisatie die ze registreerde of verzekerde. Dit bracht iedereen in verwarring, vooral omdat de low-end Legacy L en de hippe Legacy GT nog steeds de volledige modelnaam en uitrustingsniveau-badges droegen.
Om het water nog verder te vertroebelen, kreeg elke nieuwe Subaru die in Amerika werd verkocht vanaf het modeljaar 1996 vierwielaandrijving, maar lang daarna bleef hij hangen met AWD-emblemen in 1994-stijl.
Hoe dan ook, in 2002 kocht bijna niemand Outback-sedans, en — althans in Colorado — wilden nog minder mensen de Legacy-wagon zonder de verhoogde ophanging, het hogere dak, de carrosseriebekleding en de wintervriendelijke kenmerken van de Outback. Ik zie honderden van Outback-wagens van de generatie 2000-2004 op de autokerkhoven van Front Range elk jaar (en ook heb er zelf een), en dit is de eerste reguliere Legacy-wagen die ik in lange tijd heb gezien.
Dus waarom kocht iemand deze twintig jaar geleden? Ik vermoed dat de stickerprijs van $ 19.995 (ongeveer $ 32.640 in 2022-dollars) er aantrekkelijk uitzag naast het prijskaartje van $ 22.895 (nu $ 37.375 van de Legacy Outback-wagen), vooral omdat ze bijna identiek zijn onder de huid.
Je zou een H6-motor kunnen krijgen in sommige Legacy Outback-modellen uit 2002, maar elk ander lid van de Amerikaanse Legacy-familie kreeg deze 2,5-liter H4 met een vermogen van 166 pk.
Een handgeschakelde vijfversnellingsbak was de basisuitrusting, maar de meeste Legacy-kopers wilden tegen die tijd met twee pedalen gaan rijden.
Er zit wat roest rond de spatborden, maar ik denk dat hoge kilometers en waarschijnlijk een versleten motor deze auto naar zijn laatste parkeerplaats hebben gestuurd.
De digitale kilometerteller vereist: ECU vermogen om iets weer te geven, dus we zullen nooit het laatste kilometertotaal weten.
creditSource link