Autoblog kan een aandeel ontvangen van aankopen die zijn gedaan via links op deze pagina. Prijzen en beschikbaarheid zijn onder voorbehoud.
Laat uw motor niet oververhitten! Zorg ervoor dat u uw motorkoelvloeistof ververst. Maak je geen zorgen als je niet weet hoe… We laten het je zien in deze aflevering van versleuteld!
Bekijk al onze Autoblog Versleuteld video’s voor meer tips over het diagnosticeren, repareren en wijzigen van auto’s van professionele detailer Larry Kosilla. Terwijl je toch bezig bent, bekijk Larry’s andere videoseries over het schoonmaken en onderhouden van auto’s Autoblog-details!
Gebruikte materialen:
Instructies (videotranscript):
[00:00:00] – [Host] Elke twee jaar verslechtert de corrosiebescherming in het koelsysteem van onze motor, waardoor uw aluminium radiator, verwarmingskern, waterpomp en cilinderkoppen worden blootgesteld aan met slib gevulde, verroeste rommel, waardoor de motor mogelijk oververhit raakt. Gelukkig is het een gemakkelijke oplossing, en hier zijn de gereedschappen die je nodig hebt om het zelf te doen: schroevendraaier, opvangbak, gedestilleerd water, motorkoelvloeistof, handschoenen, veiligheidsbril, basisgereedschap, vodden en een trechter. Ik ben Larry Kosilla, pro-detailer
[00:00:30] en trainer voor de laatste 15 jaar, maar als het gaat om wat er onder de motorkap zit, ben ik de student. Volg mij terwijl experts me leren auto’s te diagnosticeren, repareren en aanpassen op Autoblog‘s versleuteld. Dus hoe vaak moet je je koelvloeistof verversen? – Bij de meeste voertuigen moet u uw koelvloeistof elke 30.000 mijl verversen. Na verloop van tijd kan koelvloeistof zuur worden en uiteindelijk zullen alle metalen componenten in uw motor worden afgebroken. – [Larry] Eerst moeten we de motor laten afkoelen zodat we ons niet verbranden of dat er antivries onder druk uit de radiator schiet
[00:01:00] indien geopend als het warm is. Onthoud dat antivries een giftige vloeistof is, dus wees uiterst voorzichtig. Terwijl we wachten tot de auto is afgekoeld, laat Joe me in de gebruikershandleiding kijken hoeveel koelvloeistof het systeem nodig heeft en welk type koelvloeistof de fabrikant aanbeveelt. Terwijl de slangen zijn afgekoeld om aan te raken, opent u de radiatordop terwijl u een doek vasthoudt voor het geval de koelvloeistof eruit schiet. Zoek vervolgens naar de petcock aan de onderkant van de radiator en verplaats je opvangbak op zijn plaats. Als er geen benzinekraan aanwezig is, verwijder dan gewoon de laagste aangesloten slang
[00:01:30] naar de radiatorkern, dat zal ook werken. Houd er rekening mee dat als er een schild aan de onderkant van de motor zit, u dit waarschijnlijk moet verwijderen voordat u toegang kunt krijgen tot de benzinekraan. Draai aan de knop en laat de petcock de komende minuten leeglopen totdat hij begint te druppelen. Draai op dit punt de benzinekraan vast of vervang de onderste slang en ga dan terug naar de bovenkant van de motor. Hoewel er veel vloeistof naar buiten kwam, is het niet het enige dat in het leidingsysteem van uw auto zit. Bij koude temperaturen is de thermostaat van uw motor gesloten,
[00:02:00] de oude koelvloeistof erachter opsluiten, vooral in uw verwarmingskern. Zo ziet een typische autothermostaat eruit. In deze coole demonstratie hebben we een brander gebruikt om na te bootsen dat de koelvloeistof van je motor warm wordt tijdens het rijden en ervoor zorgt dat de klep opengaat. Als hij afkoelt, sluit hij ook de vloeistof achter de klep die ook moet worden vervangen. Vul vervolgens uw radiatorreservoir met gedestilleerd water. Het reservoir heeft slangen die op de radiator zijn aangesloten als u het moeilijk kunt vinden.
[00:02:30] Eenmaal vol, plaats de dop terug en start uw auto. Laat het voertuig op bedrijfstemperatuur komen met uw verwarming op hoog. Dit zorgt ervoor dat de thermostaat opent en het gedestilleerde water terugspoelt door het motorblok en de verwarmingskern, waarbij de resterende vloeistof wordt weggejaagd, vandaar de naam koelvloeistofspoeling. Zet na ongeveer 10 minuten de motor af en laat de auto weer volledig afkoelen. Open vervolgens de benzinekraan of verwijder de onderste slang opnieuw om het laatste beetje vuile vloeistof eruit te krijgen. Draai vervolgens de benzinekraan vast of sluit de slang weer aan,
[00:03:00] herhaal in wezen hetzelfde proces als u eerder deed. Zorg ervoor dat u de verbruikte vloeistof op de juiste manier weggooit. Dit is giftig en moet op de juiste manier worden afgevoerd. Controleer uw plaatselijke auto-onderdelenwinkel om te zien of ze recyclen of kan aanbevelen waar te gaan. Nu de meeste, zo niet alle vloeistof is doorgespoeld, vult u uw radiator met 50% koelvloeistof en 50% water. Auto-onderdelenwinkels bieden voor het gemak voorgemengde 50-50 koelvloeistof gallons, maar onthoud dat er al een beetje water in het systeem zit van de laatste spoeling, dus houd daar rekening mee.
[00:03:30] We besloten om voor 100% koelvloeistof te gaan en dit zelf te mengen met water 50-50. Dus voor deze specifieke auto is het drie liter geconcentreerde koelvloeistof gemengd met twee en drie kwart liter gedestilleerd water voor een totale koelvloeistofcapaciteit van zes liter, zoals aanbevolen in onze gebruikershandleiding. Het wordt ook aanbevolen om de koelvloeistof te vervangen door koelvloeistof van dezelfde kleur of van hetzelfde merk die eerder in uw auto werd aangetroffen om problemen met het mengen van corrosieremmers te voorkomen. De metalen radiator beschermen tegen roestvorming
[00:04:00] is essentieel om te voorkomen dat kleine stukjes geoxideerde spaanders door de waterpomp en vervolgens de rest van de motor en het verwarmingssysteem worden geperst. Het vervangen van uw koelvloeistof kan de levensduur van deze onderdelen verlengen en u in de toekomst geld en hoofdpijn besparen. Ga voor meer instructievideo’s over autoreparatie naar autoblog.com/wrenched. Ik ben zoals altijd Larry Kosilla van ammonyc.com, bedankt voor het kijken. (opzwepende hiphopmuziek)
creditSource link