De 2023 Audi RS 5 wordt een beetje serieuzer met de toevoeging van een nieuw en uitgebreid Competition-pakket. Dit pakket van $ 16.100 is beschikbaar voor zowel de RS 5 Coupe als de Sportback en verhoogt de prestaties dramatisch, en dat zou zeker moeten voor dat bedrag.
Er is een vaste en agressievere schroefophanging geïnstalleerd en de rijhoogte van de auto is met 0,4 inch verminderd. Het ophangingssysteem is echter in hoogte verstelbaar en eigenaren kunnen het nog eens 0,4 inch verlagen om 0,8 inch lager te zijn dan een standaard RS 5. Een nieuwe sport-stabilisator is vooraan geïnstalleerd en mega-grippy Pirelli P Zero Corsa-banden zijn gemonteerd op alle vier de hoeken omwikkeld met nieuwe 19-inch wielen. Het Quattro sport-achterdifferentieel is “verbeterd” om de wendbaarheid verder te vergroten in de Dynamic-modus. Het ABS-systeem is anders afgesteld en Audi beweert dat de remafstand van 62 naar 0 mph met 6,5 voet is verminderd – het koolstofkeramische rempakket wordt standaard bij dit model geleverd. Zelfs de besturing is aangepakt, en Audi zegt dat hij nauwkeuriger is ingesteld dan voorheen, met een vaste verhouding van 13,1:1.
De waslijst aan veranderingen gaat maar door. Audi herprogrammeerde de transmissieregeleenheid voor kortere schakeltijden en om de verschillende modi duidelijker te maken. Het vierwielaandrijvingssysteem is opnieuw afgesteld om meer vermogen naar de achterwielen te verplaatsen, hoewel Audi geen specifieke koppelverdelingscijfers geeft. De topsnelheid wordt met 6 mph verhoogd boven de topsnelheid van het Dynamic Plus-pakket van 274 mph, waardoor de nieuwe top 180 mph is. Er is een nieuw (en exclusief voor dit pakket) uitlaatsysteem gemonteerd dat een “intenser geluid” biedt. Bovendien maakte Audi een einde aan 18 pond geluidsdemping tussen het motorcompartiment en het interieur, zodat meer motorgeluid de cabine kon binnendringen.
Tot de exclusieve interieuruitrustingen behoren ‘Pearl Nappa en Dinamica’-stoelmaterialen die de ‘Fine Nappa’-stoelen vervangen. Een aantal andere componenten zijn nieuw verpakt in Alcantara met rode stiksels, waaronder het stuur, de versnellingspook en de middenconsole. Zowel de veiligheidsgordels als de vloermatten krijgen nieuwe rode randen om het rode thema voort te zetten. De Audi grondprojectielampen zullen een “RS Competition”-logo bevatten en het digitale cluster heeft een nieuw display genaamd “Runway-modus”, exclusief voor het Competition-pakketmodel.
Aan het exterieur is extra koolstofvezel toegevoegd, onder meer voor de frontsplitter, achterdiffusor en zijspiegels. Zwarte buitenbekleding is een optie voor de bekleding op andere RS 5-modellen, maar Audi gebruikt standaard een hoogglanzende zwarte afwerking op de Competition-modellen. Er is één exterieurlakoptie exclusief voor het Competition Package-model, en dat is de “Sebring Black crystal effect”-lak die u hier op de foto’s ziet.
Vóór andere opties kost een Audi RS 5 Coupé uit 2023 met het Competition-pakket $ 93.095, inclusief de bestemmingstoeslag. Als je het Sportback-model wilt, kost dat $ 93.395. Audi zegt dat je dit model vanaf juni van dit jaar kunt bestellen, maar geeft niet aan wanneer ze bij de dealers worden verwacht.
Gerelateerde video:
creditSource link